Menu
0 Comments

Hold din bil i flot stand

Forebyggelse er bedre og billigere end at reparere. En tur på bilværksted med et nedbrud kan nemt blive en dyr oplevelse, der ikke er plads til i bilbudgettet. Derfor bør man, som bilejer, være opmærksom på at vedligeholde sin bil, så turen på værksted aldrig bliver en uanmeldt, ubehagelig oplevelse.

Nøglen, til at give din bil et langt og godt liv, er vedligeholdelse. Det danske vejr varierer mellem sol, sne og regn – og alle slider på forskellig vis på din bil, både udvendig og indvendig. Desuden vil du, hvis du en dag ønsker at sælge, få en markant bedre pris, hvis din bil er slidstærk, godt vedligeholdt og dermed i god stand.

Turene på de danske veje slider uundgåeligt på din bil. I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan du bedst holder din bil i god stand, så du sparer på mekanikerregningen samt får en stærk bil, der er godt rustet til de lange ture i trafikken.

Rustbeskyttelse

Rust bliver nemt den største udfordring for din bil. De danske klimaforhold med salt og sand på vejene, fugtigt regnvejr og sne kan slide hårdt på bilen, der er produceret i udlandet og derfor ikke er designet til vejrforholdene i Danmark.

Du holder bedst rusten på afstand ved at sikre dig, at din bil er rustbehandlet fra ny. Dette giver bilen de absolut bedste levevilkår. Hvis du køber en brugt bil, er det derfor også ønskværdigt, hvis du vil have en langtidsholdbar bil, at den har været rustbehandlet fra starten.

Undervognsbehandlingen af din bil vil forlænge levetiden samt sikre bilens værdi, hvis den skal sælges igen. Det er individuelt bestemt, alt efter bilmodel og grad af slitage, hvornår det er tid til en tur på rustbeskyttelsescenter. Det anbefales, at for at den vedligeholdelse opnås, bør bilen rustbehandles cirka hvert andet år.

Du kan læse meget mere om både rustbeskyttelse og skift af tandrem hos Autospecialist.dk

Husk bremsen

Ligesom dine tænder tjekkes en gang imellem, sendes bilen også til service. Kvaliteten af dit serviceeftersyn kan variere, og det er sjældent, at bremserne tjekkes anderledes end blot visuelt med et kig ind gennem fælgen.

Du kender dit værksted bedst og ved, hvilken service de udfører. Hvis du vil sikre dig at holde dine bremser bedst muligt, kan du med fordel efterspørge at få bremserne skilt ad og smurt, når bilen er til service, eller når du skifter fra sommer til vinterdæk.

Rengør bilen

En bilrengøring indvendig behøver ikke at tage et halvt århundrede. Bilen bliver nemt beskidt indeni. Hvis den ikke rengøres blot en gang imellem, forværres bilens stand, og skidt kan blive til en permanent beboer, der ikke vil væk igen.

Prioriter derfor at rydde op i bilen. Du kan for eksempel have skraldeposer i bilen, så affald nemt samles og ryddes efter længere bilturer. Måtter og sæder bør også jævnligt støvsuges, mens overflader bør tørres af og ruder og spejle pudses.

Ved en mere grundig rengøring er det relevant også at pleje gummilister, banke måtter og vaske indvendige områder.

Skift af tandrem

Det er nemmere selv at få en fornemmelse af, i hvilken stand koblingen og bremsen er i. Disse kan du nemlig se og mærke, og det er derfor lettere at vide, hvornår det er tid til kontrol eller skift af disse. Tandremmen derimod er lidt bedre skjult. Derfor er det sværere at have en fornemmelse af, hvilken stand denne er i.

Hvis ikke den tjekkes jævnligt, kan den risikere at sprænge. Hvis en tandrem sprænger, forvolder det ofte skade på andre dele af motoren, og så bliver værkstedsregningen for alvor dyr.

Vær derfor opmærksom på din tandrem og få den skiftet, når det er anbefalet for din bilmodel, eller når du selv kan se, at det er på tide. Din bilmodel angiver, hvor mange kilometer bilens tandrem bør tjekkes efter. Det står også i din servicehåndbog.

Du kan også selv kontrollere din tandrems stand ved at åbne motorhjelmen og løsne kappen, der er over tandremmen. Hvis tandremmen ser slidt ud, er det bestemt tid til et skift.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *